tirsdag den 14. august 2012

Fantastisk besøg på praktikstedet.

Sent i går aftes så jeg, at jeg havde fået en mail fra lederen på mit praktiksted. Hun  foreslog at vi kunne mødes og om ikke jeg ville ringe til hende. Jeg ringede så i formiddag og vupti så aftalte vi, at jeg skulle komme over middag.
Det er et skønt, skønt, skønt sted!! Lækre lokaler, lækre værksteder, lækre kaffekopper. Bare lækkert!
Lederen er enormt sød, enormt engageret og enormt faglig. Helt fantastisk er hun!
Vi snakkede om alt og ingenting. Hun fortalte en hel masse om stedet, så meget at jeg helt sikkert ikke kan huske mere end en brøkdel i morgen ;)
Jeg skal være i en gruppe med 12 brugere. Der er i alt 30 på værkstedet, så det er en stor gruppe ift. de andre. Denne gruppe består af de bedst fungerende brugere, dem der kan arbejde produktivt.
Der er mange værksteder; træ, perler, filtning, læder, strik (YAY :P ) ja og også andre, bare i min gruppe. Gruppen består i høj grad áf mennesker med autistiske træk og er derfor i høj grad præget af struktur. De arbejder med boardmaker, som jeg er stor fan af. De bruger konkreter.
På værkstedet er der pædagoger der er marte meo uddannede - fedt, fedt, fedt. Der er en der er autisme uddannet. Og så er der en der er specialiceret i pædagogisk massage og sansestimulering gennem berøring, JAJAJA! Jeg elsker det, det er bare så vigtigt, vigtigt, vigtigt.. Åhhh og det er lige sådan noget jeg gerne vil beskæftige mig med, hvis jeg ender i det her fag! Og lederen er så begejstret over min begejstring, så hun syntes bestemt jeg skal have nogle dage sammen med den pædagog der står for det. F-E-D-T !

Ej men altså, jeg er bare så heldig!
Lederen er også leder i et andet dagtilbud, som vi skal besøge, vi skal besøge et andet værksted i byen, vi skal besøge nogle bosteder... Og og og og ...... vi skal muligvis til ISLAND!!!!!!! NØØØØØJ hvor er jeg hamrende heldig! Lederen er aktiv i Færøernes svar på LEV (foreningen for udviklingshæmmede, sådan ca.) og i den forbindelse planlægger hun højskoleophold for udviklingshæmmede (ja måske er det ikke politisk korrekt, men jeg syntes altså det er way better end mennesker med nedsat funktionsevne!). Det er endnu ikke sikkert, men hvis det bliver til noget VIL hun have mig med .... og jeg vil dælme også gerne med!! Jeg er SÅ glad for at gjorde det her! ... og det stopper ikke her (omend det nok topper her), nej!
Jeg har som studerende 32 timer ugenligt, men arbejdsdagene går er fra 8-16 fem dage om ugen. Vi var begge enige om at det ikke er så vigtigt med skemalagte fridage/fritimer osv. men at vi bare tager det som det kommer - det er lige noget for mit ustrukturerede jeg :D
Som studerende har vi jo også nogle studie dage, hvor vi typisk skal på seminariet - det skal jeg selvfølgelig ikke lige, men hun sagde at jeg da måske kunne komme til nogle studiedage på seminariet her!
Endvidere har jeg med største selvfølgelighed fået fri i uge 44, hvor jeg skal en masse hjemme i DK og igen den sidste uge i Januar.
Da hun spurgte omkring jul og jeg svarede at jeg nok ville blive på Færøerne (da jeg jo rejser permanent hjem hurtigt efter), og måske fejre det ved Frelsens hær sagde hun, ja eller du kan sikkert komme med nogen hjem - du er da velkommen hos os. Det er jo det jeg siger! Færinger er bare helt anderledes skruet sammen end vi danskere. Om det nogensinde bliver til noget ved jeg ikke, men uanset hvad har en kvinde jeg har tilbragt tre timer af mit liv med sagt at jeg da bare kan komme hjem til dem. Det er da gæstfrihed udover det sædvanlige - ihvertfald andre steder end lige her <3

´Da jeg fandt ud af at jeg skulle herop overvejede jeg en tid, om jeg mon skulle lade være med at nævne mine helbreds issues, ikke fordi de er hemmelige, men for at tage lidt afstand til dét der har fyldt så meget i mit liv og fordi det ikke skal definerer mig, hverken for andre eller for mig selv. Dog fik snakke med et par veninder overbevist mig om at det ville være usmart - og ja, de ville nok undrer sig meget hvis jeg ringer en dag og er indlagt (hvilket jo ikke er usandsynligt, jeg har endnu ikke gået et halvt år uden indlæggelse) og de ikke har hørt om det før. Iøvrigt ville det også blive bøvlet med blodprøver osv. hvis ikke de vidste det - sådan noget foregår jo i arbejdstiden.
Hendes reaktion var  god, ja faktisk var den enormt omsorgsfuld. Hun sagde straks "hvis der bliver noget skal du altså ringe til mig. Du skal bare sige til!".

Jeg syntes færinger er rørende! Jeg syntes Færøerne er rørende! Jeg tror jeg bliver her!

Og og og - jeg skal bare tage mit strikketøj med på arbejde hvis jeg har brug for hjælp. Haha det er da fantastisk!

Og og og og der er et boblebad på stedet som jeg også skal i, sammen med brugere :D (og et løbebånd hvis jeg skulle få sådanne lyster)..

Nej hvor jeg bare glæder mig til at starte!

1 kommentar:

  1. Stine, hold op hvor lyder det fedt. Det lyder jo næsten som en drøm.

    Jeg er sikker på at du får en ovenud fantastisk oplevelse.

    SvarSlet