mandag den 13. august 2012

Sådan er her så, blandt meget andet.

Før jeg kom herop havde jeg en hel masse forestillinger om hvordan tingene ville være! Jeg havde bl.a. en forestilling om, at jeg skulle om og køre vild Fjellräven stil sammen med alle de andre nature-typer, der selvfølgelig måtte være heroppe!
Guess not! De er stort set allesammen top moderne i lækkert og dyrt tøj, med lækkert og velplejer hår og perfekt make-up (ja altså ikke mændene ;) )...
Når man går ind i en tøjbutik har de alle de lækre mærker. Jeg har endnu ikke været i en butik der ikke førte Modström, Samsøe og second female. I flere af butikkerne fører de Day, Nørgård, Nümph, Dielsel og rigtig meget mere jeg ikke kan huske lige nu.
Hold nu kæft hvor er der meget lækkert tøj - og jeg har endnu ikke set en eneste "survivor-gear" shop.. Ikke noget Fjellräven, North face osv.
Jeg er i virkeligheden lidt skuffet :P Især fordi det kribler i mig, for at kunne købe det hele. Ja og de har tilmed udsalg lige nu!
Men ak, jeg skal ikke have noget! Jeg satser jo på at efterlade en god del af min kampvægt her i fjældene, så det er jo ikke tøj jeg skal gå ud og købe nu!!
Jeg venter til Januar udsalg :D

Nu nævnte jeg jo det lækre hår. Jeg kan sige jer, der er SÅ sindsygt mange frisører. De er over det hele!
Og på trods af at det meste er hundedyrt heroppe, er lige præcis frisører billigere! Ja, så måske jeg skulle forsøge mig med nyt hår, for a change.
De har også allesammen tattoveringer, ihvertfald mange af dem, men jeg har endnu ikke set en eneste tattovør. Og det er nok også meget godt, haha..
Og så ryger de. Nøj hvor er der mange rygere ift. i dk!

Udover at være hippe, tattoverede og storrygende, er færingerne også virkeligt søde! Alle sammen (bortset fra en sur én i en garnbutik). De er enormt hjælpsomme og enormt venlige!
Personalet omkring kollegiet hvor jeg bor har jo haft ferie indtil i dag, alligevel har pedellen stillet op for mig flere gange og hver gang jeg siger "det er virkelig sødt af dig! Jeg er ked af at forstyrre din ferie" svarer han "jaja, nejnej, det skal du ikke tænke på..".
Jeg tror han skal have nóget chokolade, for nej hvor har han været hjælpsom!

Da Inga og jeg ankom skulle jeg bruge et mobilabonnement asap (for at kunne fikse noget med nøgler hertil osv.), jeg gik ned i telefonbutikken og blev oprettet. Det virkede så ikke (pga. mit danske selskab) og jeg gik så småt i panik (haha ja, det har jeg det med at gøre), kvinden der ekspedienten sagde at jeg da bare kunne låne deres telefon og om hun iøvrigt ikke lige skulle koble min telefon til deres wifi så jeg, om ikke andet, kunne bruge det indtil det gik i orden med mit eget.
Ja jeg ved jo ikke om det ville ske hjemme i Danmark, men jeg har bare svært ved at se en dansker springe rundt på sit arbejde midt i sin ferie og samtidigt smile og sige "nejnej, det skal du ikke tænke på" eller ved at se en telefonbutik udbyde gratis wifi, fordi der kommer en forvirret og uorganiseret udlænding ind..
Jeg kunne blive ved (og så alligevel ikke, for min hjerne er åbenbart gået i seng..), de er bare enormt venlige og nede på jorden!
Jeg er begejstret :D

Hvad jeg er virkelig overrasket over er mobiltelefoni priserne, holy moly det er dyrt!!
Jeg betaler 450 kr for 300 minutters tale, 100 smsser og 600 mb data. I Danmark betalte jeg 400 kr for 18 timers tale, fri sms og mms og 15 GB tale... BUM, jeg skal virkeligt vende mig af med nogle vaner - heldigvis har jeg ikke så mange at ringe til heroppe :P
Altså jeg vidste jo godt at meget er dyrere end i Danmark, især pga. transporten hertil. Men mobiltelefoni skal jo ikke importeres, eller hvad?! Måske noget med udbud og efterspørgsel, hvad ved jeg?!

Der er i dag en uge til jeg starter i praktik ... og lige nu syntes jeg dælendytme det er lang tid! Hold op hvor har jeg kedet mig i dag - jeg gik sågar igang med at rydde op og gøre rent, selvom her ikke engang var specielt rodet. Det ligner ikke just mig..
Men mon ikke der kan komme noget fornuftigt ud af det der kedsomhed? Måske får jeg nogle geniale idéer, måske får jeg indre ro, måske bliver jeg udhvilet, måske får jeg strikket virkelig meget.
Jaja jeg burde gå mig en tur, men man skal sørme gå længere ture end mine ben orker, hvis man skal have en hel dag til at gå med det!
Jeg har besluttet at jeg skal ud og se noget i morgen! Jeg kan f.eks. tage alle busserne til endestationerne, så lærer jeg da området at kende.. (Nå ja - alle busserne her i Tórshavn er nemlig gratis :D ).
Nok om det, det er slet ikke så slemt, jeg skal nok bare lige vænne mig til kun at kende én på hele øen..
Det er hverken ensomt eller trist, men det er bare virkelig kedeligt. Ihvertfald lige i dag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar