tirsdag den 21. august 2012

Praktik start..

Ja i går startede jeg jo i praktik! Og åhhh hvor er det bare skønt!! Stedet er simpelthen fantastisk, ihvertfald er det rigtig godt. De er allesammen enormt søde til at tage godt i mod mig :)
Da jeg kom hjem i går var jeg simpelthen SÅ bombet! Jeg var træt, træt, træt og fyldt op af indtryk!
Det er altid hårdt at starte et nyt sted, det tror jeg de fleste har oplevet. Men når alle menneskene det nye sted endda taler et sprog man ikke forstår, føles det dobbelt-hårdt!
Altså pædagogerne taler dansk til mig og primært færøsk til hinanden - det er super fint, for jeg skal jo lære det! Men de kære brugere, der er så glade og så gerne vil snakke, snakker til mig på færøsk og nogle af dem forventer også et svar på færøsk. Der må jeg jo så desværre skuffe dem!
Og alle der før har arbejdet med handicappede, ved at nogle kan være meget svære at forstå, selv når de taler ens modermål. Når så de oveni snakker færøsk, ja så er det faktisk nærten umuligt for mig at forstå! Men jeg prøver og allerede i dag går det bedre!
Før i tiden kom langt de fleste handicappede på Færøerne til Danmark, da der ganske enkelt ikke var tilbud til dem heroppe. De fleste af dem har derfor boet i Danmark og forstår dansk, ihvertfald til en vis grænse. Det er super dejligt!
Og så er færøsk jo heller ikke kinesisk - der er heldigvis en del ord der går igen. En af pædagogerne sagde at det egentlig svarer mere til nordnorsk end til dansk.
Det sproglige er en væsentligt større udfordring end jeg havde forestillet mig! Men jeg har mod på det og jeg er sikker på at det snart kommer. På sådan et sted går de samme ting jo igen og derfor også de samme ord.
Jeg skal have undersøgt noget med noget aftenskole, for jeg vil virkelig gerne lære det! Det er nok ikke så anvendeligt, men jeg syntes nu det kunne være fedt at kunne det - især hvis jeg skal tilbage her til og leve en dag, hvem ved :)

Lige nu bruger jeg mest tid på at danne mig et overblik og et billede af hvordan tingene fungerer, hvad strukturen på stedet er, hvem brugerne er osv. De første to uger skal jeg bare følge rundt, lige hvor jeg vil og lære det hele at kende!
Lederen er simpelthen fantastisk!
Og ja de øvrige pædagoger også!

Én bruger snakker et perfekt dansk og lærer mig sågar lidt færøsk! Det er super skønt!

Jeg er stadig i dag fyldt op med indtryk og jeg kunne sikkert skrive en masse, men så alligevel ikke! Når jeg har et større overblik kommer jeg tilbage med nyt!

Status på tågen er ... den forsvandt, så kom den igen, så forsvandt den og nu er den her igen. Men det gør ikke så meget, nu har jeg i det mindste kontakt til omverdenen og beskæftigelse - så kan jeg godt overkomme lidt tungt vejr :)

På kollegiet er der flyttet andre ind! Jeg har indtil videre kun set tre (men kan høre at der er mange flere ;) ), de ser meget unge ud!! Det bliver spændende. Det er bestemt ikke et problem, men jeg håber dog at møde nogle jævnaldrende. Jeg troede at mine kollegie dage var overstået forlængst, ja det føler jeg egentlig også at de er, så jeg kan godt tænke at jeg er lidt malplaceret, men vi for at se. Uanset hvad er jeg fint tilfreds med både job og bolig. Jeg behøver jo ikke finde en bff her, og 18 årige er helt sikkert lige så søde og rare som alle andre, hvor meget vi så har tilfælles må tiden jo vise :)
Der er en del yngre pædagoger på værkstedet, så jeg kunne sagtens være heldig at møde nogle veninder derigennem :)

Alt i alt er jeg godt tilfreds og spændt på hvad både praktik og bolig fører med sig af oplevelser :P

Ingen kommentarer:

Send en kommentar